Seb utredning om företagande i Sverige 2010
Svårt att ta steget från litet till medelstort företag
2010-06-14
Majoriteten av de företag som planerar att växa gör det inom det befintliga företaget snarare än via dotterbolag eller genom att bilda företagsgrupp. Finansieringen av tillväxten planeras i första hand via eget kapital och få tittar utanför landets gränser när de planerar tillväxt. Det visar en undersökning som SEB har gjort bland knappt 1300 företagare om hur de ser på sitt eget företags storlek och utmaningarna med att växa.
Drygt var tredje företagare anser att det egna företaget är mindre än önskat och hela 41 procent uppger att företaget inte har vuxit i den takt som man en gång planerade för. På frågan om man planerar för framtida tillväxt svarar 43 procent ”ja”, 24 procent ”ja, men jag vet inte hur det ska gå till” och 33 procent svarar ”nej”.
Ett tydligt skifte sker bland företag som vuxit med över 10 anställda – där är det 68 procent som planerar att växa vidare, men fortfarande vet 17 procent inte hur det ska gå till. Bland företag med över 50 anställda planerar 91 procent att växa vidare och bara fyra procent har svårt att se hur det skulle gå till.
– Resan från ensiffrigt antal anställda till någonting större – 20-30 anställda – är uppenbart det svåraste, både ekonomiskt och mentalt för många företagare. Många vill ha kvar känslan av att kunna samla företaget runt fikabordet. Det oroande är att så många mindre företag som vill växa inte vet hur det ska gå till. Vi behöver fler växande företag, och här handlar det nog både om inre drivkrafter och om omgivningens attityder, säger Ingela Hemming, SEB:s företagarekonom.
Majoriteten av de företag som planerar att växa gör det inom det befintliga företaget snarare än via dotterbolag eller genom att bilda företagsgrupp. Finansieringen av tillväxten planeras i första hand via eget kapital och få tittar utanför landets gränser när de planerar tillväxt.
– De svenska företag som vuxit och blivit riktigt stora och framgångsrika har i många fall både sökt externt kapital och gått utanför landets gränser. Den visionära inställningen ser vi inte riktigt i svaren, något som det vore intressant att borra djupare i, säger Ingela Hemming.
De främsta skälen till varför de vill fortsätta att växa är att de anser det vara nödvändigt för att kunna behålla lönsamheten, att ägarna vill se företaget växa ytterligare och för att kunna tillmötesgå kundernas behov. Företagarna uppger även att de personliga drivkrafterna är att få se verksamheten utvecklas, att kunna leva på verksamheten, att få ekonomiska resurser till nya projekt och att bli ekonomiskt oberoende.
– Sverige behöver fler serieentreprenörer, fler som blir rika på sin idé och startar nya företag. Och vi behöver fler som ser möjligheter i att växa, skapa nya jobb och bidra till ett livskraftigt näringsliv. Det är tydligt att företag som blivit medelstora ofta har breddat i toppen, kanske tagit in externa ägare och management med andra erfarenheter. För dem existerar bara fortsatt tillväxt, och man vet hur man gör. Den erfarenheten vore värdefull för fler att ta del av, säger Ingela Hemming.
Undersökningen visar också att kvinnor som driver företag i något större utsträckning är nöjda med företagets storlek; färre planerar för framtida tillväxt och bland de företagare som vill växa är kvinnliga företagare mindre benägna att se fler anställda som en del av tillväxten. De är också mindre benägna till diversifiering och utlandssatsning än snittet.
På frågan om vilka de största hindren för tillväxt är i Sverige idag kommer ”höga personalkostnader” i topp, följt av ”skattetrycket” och ”regelverk för företagande”. På frågan om vilka som är de största svårigheterna med tillväxt i det egna företaget hamnar ”risker med att anställa fler” i topp.
– Det är inte någon raketforskning, vi har höga skatter och höga sociala avgifter och vi har stelbenta regelverk inom arbetsrätten. Det är uppenbart att dessa två faktorer håller många företagare tillbaka i sina tillväxtambitioner, säger Ingela Hemming.